lördag 16 maj 2015

064. Bland blommor och bin...

Som redan sagt så är det trädgården som står i tur nu här på Patriksbackan.
Eller, tja, det är avsaknaden av trädgård som står på tur, om vi skall vara ärliga.
Såhär ser det alltså ut just nu:


Hus, garage, en grusplan och en infart.
Typ, allt man måste ha.
Nu skall vi alltså satsa på allt som vi (läs: jag) vill ha.
Låter ju fantastisk roligt, eller hur, men vad vill jag ha?
Hur vill jag ha det? hur kan jag ha det?



Här är lite mått för att hjälpa Er hjälpa mig på traven,
allt jag vet att det är fruktansvärt stort och tomt när jag tittar ut genom fönstren...
(Ni trodde väl inte på allvar att Ni skulle undkomma detta?
Jag vet att ni läsare sitter på fantastisk kunskap om allt,
så därför borde inte detta med trädgårdsplanering och -skötsel vara något problem, eller hur?)
 :)


För att Ni bättre skall förstå lite hur jag känner och tänker inför detta med blommor och bin,
vad jag gillar och inte gillar så att säga, så har även jag gjort min hemläxa och ritat på en alternativ idé.
En fantastisk dröm, eller en fasansfull fantasi?
Ni skulle kanske vilja att jag förklarade mig lite? Inga problem:


 Som Ni säkert ser finns det mycket att fila på,
till exempel vill jag absolut inte ha ett trädgårds-/jordgubbs-/potatisland som är över 100 kvadrat,
som jag så finurligt missvisande ritat in på min bild, så intresserad av ogräs är jag verkligen inte.
Och att så in gräsmatta överallt istället är heller inget alternativ,
så intressant är inte flera tusen kvadratmeter gräsklippning.

Grävmaskinen kommer strax efter midsommar, tills dess skall jag ha en plan, hjälp!

//lillHill - som låtsas ha skillnad trots att hon bord på en hög av jord och grus.

13 kommentarer:

  1. NAAAAAJS! Håller å på me trädgårdsplanering. Börja förra åri men i år vill ja änder om... ehm, som vanligt. Nu ska ju allt flyttas, fö he känns som om allt bara er i vejji å på fejl ställ... plus att ja hejla tiin missbedömer storleken på tomtn. Fniss. Superdiggar rondellen btw! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, låt oss gräva tillsammans! :) Om ja råddar runt tett hus så får ty hjälp me ti rådd runt mett! :D Ja tror asfalt sku vara the shit! ALLT BARA! Svårt att änder se bakett, så he er beständigt, samt att man slipper klipp gräsi å rens rabatter! Å vill man ha lite färg så kan man ju mål på e me krito! :D (Å he er ja ju bra på!) ;)

      Rondellen, enda MÅSTET som ja SKA ha! (Både Svetsaren å pappa Byggnadsingenjören tycker att det e de töntigaste å mest opraktiska hittills, eh, ja? Det är ju MIN idé - opraktiskt, annorlunda och snyggt!) ;)

      Radera
  2. Jättesnyggt fantisera!! :D Men va du än gör, så lägg int pilträd vi trädgårdslandi :| di skjuter rotskott unjifär hundra kilometer runt se, å löven deiras e itt na kul ti räfs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sandra! Världens bästa Sandra! :D Oj, va jag sku vilja hyra in dig för sommaren, dirigera grävmaskinen och tömma lagren på alla plantskolor och trädgårdar! :) Och tack för pointen om pilträden och trädgårdslandet, det är ju exakt sånthär jag inte förstår att tänka på. Grejen där är dock att just nu har vi direkt insyn till grannens, vår "gräsmatta" flyter ihop med deras och det skulle jag vilja få bort så fort som möjligt. Därför tänkte jag bollpilträd som buskar, växer snabbt, har snygg form och täcker bra... Har du något förslag på vad som skulle vara ändamålsenligt bättre? (Eller så flyttar jag trädgårdslandet... hm, detta är roligt, men svårt!) Kram

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jag skulle föreslå stenpartier som de kallades förr i världen. Där planteras sånt som absolut inte behöver rensas, det är oftast slingerväxter som växer längs marken.Dessa stenpartier går att göra större eller mindre... Jag kör bara med det som är enkelt... =D Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vi tänker lika!
      Jotack, gärna så lättskött som möjligt, visst är det roligt att peta i trädgården nångång ibland, men jag vill inte känna att jag MÅSTE, den skall klara sig själv om jag är på det örat.
      Yes, sten är bra! Och stenväxter är både tacksamma, lättskötta och snygga! Jag får nog gå tillbaka till ritbordet! :) Tack!

      Radera
  5. Åh! Så duktig du är! Själv tycker jag att trädgårdsplanering verkar jättesvårt (har ju aldrig haft vidare utrymme att pröva mina talanger på ännu). Om du inte vill ha så stort trädgårdsland så kanske du kan sätta dit en kompost? (typ en jättestor haha)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tack! Det ÄR jättesvårt!
      Eller till pappers är det ju lätt att låta fantasin flöda, det är själva jord- och skyffelprocessen som skrämmer.

      Och proportionerna, som du säger, jag kunde ju anlägga en Ekorosk-stor kompost (till pappers, kan vara att grannarna klagar i verkligheten, hehe). Men tack för påminnelsen, självklart skall jag ha en kompost (hur kunde jag glömma?), det hade vi hemma och jag hade så svårt att slänga matrester och dyl i "vanlig roskis" sen när jag flyttade in till stan. Vilket slöseri jag tyckte det var! (Som jag redan konstaterat, tillbaka till ritbordet!) :) Kompost - Check! :)

      Radera
  6. Ska val intressant ti sii slutresultati 😜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan itt annat än hald me! Haha, he blir ti ha gardenparty san nästa somar, tå vi förhoppningsvis åtminstoni har en gräsmatto som gror! :)

      Radera
    2. noo val hä bra noo :) ti papärs siir i noo bra uut :D

      Radera
    3. Oj, TACK för all bilder å länkkar som ja har fååt via e-mail! He var no absolut ti riv min första idé å byri om! Föst tyckt ja tomtin var för stoor att få ti na, men ny har ja fååt så myki idéer att ja itt veit hur ja ska få allt ti rymmas, haha! :D Absolut bättre så! :D

      Radera